Tuesday, February 20, 2018

Angoh @ Ummi Hani Iman

Anak manja....terkadang mengada-ngada.....heheh...itulah angah @ angoh @ mek ngah... Mcm-mcm gelaran dapat kat si manja sorang ni..

Manjanya bukan dibuat-buat...memang sejak kecil dia yang selalu memanjakan diri. Kena marah sikit, nangis la dia...... Ummi tertinggi suara sikit, sentap lah dia.... Shebik...sebak...akhirnya gugurlah airmata.... Itulah Angah....

Dulu masa adiknya baru setahun lebih, angah selalu kena buli dengan adik.... Sebab angah 'cengeng'...hehehe...  Adik baru acah sikit je.... nangislah Si Angah.... aduhai...kadang-kadang ummi plak yang nak naik angin....rimas sebab 'cengeng' sangat kakaknye berbanding adik..

Angah lemah lembut....yang pastu bukan karektor ummi yang dia ikut.... Gaya berjalan, gaya bercakap, liuk lentoknya....memang lemah lembut... Tapi ada masa baran terlebih... adiknya ditengking2.... Mcm2 la Mek Ngah ni...

Dalam tiga Iman, angah yang paling rajin... rajin tolong ummi.... rajin belajar..... tak perlu bersuruh, dia tahu je apa yang perlu dia buat..... kerja rumah....belajar....bantu ummi kat dapur..... Bila dah besar ni.....Angah tak byk karenah.... tak byk ragam..... kalau mengenangkan masa keciknya, tak sangka nak jadi baik mcm nie.... :-D.... Alhamdulillah......

Setiap satu zuriat yang Allah kurniakan, ada kelebihan dan keistimewaan mereka.... Semoga angah menjadi anak yang solehah dan berjaya di dunia dan akhirat. Semoga ISLAM sentiasa menjadi jalan hidupmu menuju ke syurga.... Ummi sayang angah...terlalu sayang....

Allah lebih sayangkan mu....

Tanggal 14 Februari 2018....detik kau pergi meninggalkan ummi.......detik yang menyakitkan saat kau keluar dari rahim ummi.... walau kita tak pernah bersua..... namun ummi dapat rasakan kehadiranmu dalam rahim ummi... setiap denyutan jantung ummi... ummi rasakan kehadiranmu... setiap aliran darah ummi.... ummi rasakan kewujudanmu.......

Namun...
Allah lebih menyayangimu........ 3 bulan cuma.... 3 bulan cuma  kau berada bersama  ummi..... Tak sempat ummi merasai denyut jantungmu di dalam rahim ummi..... Tak sempat ummi rasakan tendangan manjamu di dalam rahim ummi.... Tak sempat ummi rasakan saat kau membesar di dalam rahim ummi........ Tak sempat sayang....... Tak sempat .........

Allahu Ya Rahman...Ya Rahim...
Ummi tahu tiada yang lebih baik selain daripada apa yang Allah telah tentukan... Setiap detik ummi doakan yang terbaik untuk kita... Dan Allah telah tetapkan yang terbaik untuk kita.... untuk ummi.... untukmu wahai permata kasih ummi yang bertamu hanya 3 bulan cuma......

Moga jodoh pertemuan kita nanti ada di sana.... Moga sayang ummi akan menarik ummi dan abi ke syurga.... Ummi redha dengan segala ketentuan Yang Esa.... kerana ummi tahu kita akan bersua di sana dengan keiziinan Yang Esa....

Kau yang ketiga.... moga yang pertama dan kedua juga akan menanti ummi di sana..... Walau kalian berada sebentar cuma di dalam rahim ummi...... kasih ummi pada kalian tetap serupa......

Iman ..... Feb 2002
Iman ..... Feb 2006
Iman ..... Feb 2018




Sunday, February 4, 2018

Ummi ke Korea - ICSAR SEN 2018

Ummi sebagai pembentang kertas kajian...




Kenangan semasa membentangkan kertas kajian ummi - KASIFIK Methods

Foto kenangan dengan Datuk Pengarah Pelajaran Perak & isteri beliau

Di hadapan salah satu bangunan utama di Universiti Daegu, Korea Selatan

Saturday, February 3, 2018

Dah bersawang!!!

Assalamualaikum WBT...

Allahu Allah.......dah 'bersawang' rupanya blog ummi ni..... Lama terpinggir..... Lama tersepi sendiri.... Lama sungguh ummi tak cuci-cuci blog nie....

After a few years....now already 2018.... Subhanallah...Alhamdulillah...Allahuakbar!

Nanti ummi akan post lagi.... Hari ni nak lap-lap....cuci-cuci buang habuk dan sawang...

Monday, August 18, 2014

Abang Nak Mati Dulu Daripada Ummi.... :-(

Abang....Hadi.... Anak sulung ummi....

Di sekolah, rata-rata cikgu kata abang nakal....suka main dalam kelas...and macam-macam lagi yang ummi dengar dan of course ummi lihat sendiri.... Itulah abang yang selalu menduga kesabaran ummi... :-(

Semua orang tahu ummi seorang yang garang dan amat tegas dengan anak-anak termasuklah abang... bukan sekali sekala, tapi rasanya setiap hari ada saja tindak tanduk abang yang boleh buat ummi 'melenting'.. kadang-kdang ummi buntu sebab tak tahu kaedah yang sesuai untuk ummi fahamkan abang tentang sesuatu kesalahan yang abang lakukan... Tapi abang tetap seperti abang... di kala ummi marah atau nasihat, abang akan setia mendengar... abang takkan menjawab apalagi mencelah....sebaliknya diam seribu bahasa hinggakan adakalanya tindakan abang buat ummi jadi serba salah... Kadang-kadang ummi rasa amat sedih bila mengenangkan yang ummi selalu marah-marah abang... Tapi... entahlah... Allah Maha Mengetahui niat ummi... Ummi terlalu sayangkan abang...

Abang, satu-satunya anak lelaki ummi..... Abang memang kasar jika dilihat dari tingkah laku dan tindak tanduknya.... Agak baran (ikut ummi...huhu)... Tapi jiwa abang terlalu lembut.... Biasanya bila bersama ummi, kelembtan jiwa abang amat terserlah.... Jiwa abang mudah tersentuh.... Airmata abang mudah mengalir.... Jiwa abang amat sensitif..... Karektor abang mungkin banyak dipengaruhi oleh ummi... dan memang banyak yang mengikut karektor ummi.... Kadang-kadang bicara abang  juga bisa membuat ummi amat tersentuh.... Bicara abang juga bisa buat ummi mengalirkan airmata....tanpa paksa..

"Abang nak mati dulu daripada ummi...." ungkapan yang buatkan airmata ummi mengalir laju...

Hari tu, lepas solat, abang kata abang nak bagi muscle abang naik...(abang memang selalu berangan-angan nak muscle hebat....:-)....).
Abang kata abang tahu cara nak bagi muscle jadi hebat. Abang kata caranya ialah abang nak angkat ummi...(heheheh....perli ummi la tu, sebab badan ummi 'comel' sangat...).
Ummi kata, memanglah...nanti bila ummi mati, memang abanglah yang akan angkat ummi.. yang akan angkat keranda ummi....sebab abang je sorang anak lelaki ummi...
Tak sangka pulak ummi, lepas habis je ummi cakap, abang terus menangis teresak-esak... Ummi ingat ummi saja-saja cakap je... tak sangka pulak boleh buat abang betul betul sedih.... :-(

"Ummi janganlah cakap macam tu!!"..
"Abang taknak angkat ummi..."
"Abang nak mati dulu daripada ummi..."
"Abang taknak ummi mati.... abang nak ummi ada.... abang sayang ummi!!"
"Abang nak mati dulu!"

Bicara abang dan bicara ummi terhenti di situ.... Abang nangis... Ummi nangis... Ummi hilang kata-kata.... hanya pelukan erat buat anak lelaki ummi yang telah tersentuh hatinya... Ummi sayang abang...

Abang sayang.... tiada kata yang dapat ummi ungkapkan untuk nyatakan sayangnya ummi pada abang...pada adik-adik... kalianlah buah hati ummi.... kalianlah penguat semangat ummi... Kalianlah kasih sayang ummi... Semoga Allah berkati hidup kalian untuk menjadi anak-anak yang soleh dan solehah... Tentunya untuk abang, semoga menjadi pejuang agama Allah... Mukmin yang sejati..

Ungkapan hati abang untuk ummi dan abi.....

Sunday, June 15, 2014

Helah Hannan...

Hannan... Anak bongsu ummi (bongsu le kot...hehe)... Cukup keletah... Cukup pandai bercakap... Kata Opah, panjang akal budak bertuah sorang nie... hehehe

Memang ye pun... Anak kecik ummi nie memang la cukup pandai bercakap... Ada je jawabnya... Ada je ceritanya... Ada je helahnya... Sampaikan semua orang kat dalam rumah ni, kadang-kadang naik gerammmmm je dengan budak kecik nie... :-)

Cuaca panas sangat sekarang.. Si Kecik Hannan nie pun asyik la nak mandi... Yang bestnya tiap kali nak mandi, ada je helah dia..

"Ummi, Hannan sakit perut la.. Hannan sakit perut cikit je.. Abi kata kalau sakit perut kena mandi, barulah perut tak sakit banyak..." :-)

"Ummi, dah nak malam ye? Abi kata kalau nak malam, kena mandi... Nanti malam tak boleh tido.. "

"Ummi, Hannan rasa belakang Hannan ni gatal la.. Semut gigit kot.. Abi kata kalau gatal kena mandi... "

See!!! That's my little girl... Yang bestnya, semuanya mesti ada "Abi kata...". Padahal Abi tak kata apa2 pun...

Bila ummi kata "Hannan nie, pandai je ye... Abi tak kata apa2 pun..."

"Memang la... Hannan kan kecik lagi... memang la cakap macam tu..." :-|

 
Whatever la my cute lillte girl.... Doa ummi mudah-mudahan Hannan akan membesar menjadi anak yang Solehah, bijak, dan dapat menjadi muslimah yang sejati satu hari nanti. Ummi sayannggggg Hannan!


Tuesday, May 27, 2014

AIFA....

Aifa....... Title post ummi kali ni...

Siapa Aifa?? Aifa adalah salah seorang anak murid ummi ... Aifa seorang yang sentiasa ceria... sentiasa happy.... suka senyum dan ketawa... hidup dia nampak bahagia sangat... seolah2 takde masalah langsung...

Pernah sekali dia sedih.. sebab diusik oleh cikgu2 lain yang mengatakan, ummi marahkan dia...merajuk dengan dia... Sedih dia ketara... padahal ummi takde apa2 pun.. cuma kebetulan ummi agak busy masa tu dan tak sempat tegur dia.... apa lagi, menjadi2lah cikgu2 lain duk menggiat dia.. hehehe.... sian Aifa... siap tak datang sekolah satu hari... esoknya bila datang sekolah, ummi tegur dia.. terus senyum.. bila ummi tanya kenapa tak datang sekolah semalam, dia kata dia pening kepala sebab memikirkan tentang hal ummi yang  marahkan dia... hehehe..... Aifa... Aifa...

Dalam ramai2 anak murid ummi, Aifa dekat sangat rasanya dengan ummi... Semua tahu....ummi merupakan cikgu yang garang dan anak2 di PPKI memang tak berapa berani nak dekat dengan ummi... Tapi tidak bagi Aifa... siap boleh peluk2 ummi lagi... hehehe... Kalau ummi tengah marah, dia siap tolong tolong cool down kan ummi... so sweet..

Tadi, ummi berkesempatan hantar Aifa balik ke rumah... For the first time, ummi masuk ke kampungnya... Subhanallah!! Kecilnya jalan nak masuk ke rumahnya... agak ke dalam kampungnya... dan rumahnya... ummi rasa so touching bila melihatkan keadaan rumahnya yang kecil dan daif.. Dengan bangga Aifa menunjukkan..." Tu dia lah rumah saya cikgu!!" sambil tersenyum seolah-olah amat gembira dapat menunjukkan 'istana' tempat tinggalnya bersama keluarga...

Allah.. Allah.. Allah.. Kehidupan anakku ini daif rupanya... rumah yang tidak sempurna... jauh sekali daripada kesenangan dan kemewahan.... melihat pada dirinya yang sentiasa gembira... happy go lucky..... seolah2 takde masalah walaupun  hidup dalam suasana yang serba kekurangan.... ummi  rasa sangat tersentuh... menangis ummi bila terkenangkan senyum dan gelak tawanya... maka petang ini, terhasil lah post ini.... walaupun ummi tak tau sebenarnya macamna ummi nak luahkan rasa hati ummi sekarang... mungkin apa yang tercatat di sini hanya sedikit daripada apa yang ummi rasa...

Aifa.... Ada sesuatu dalam diri Aifa yang buat cikgu rasa dekat dengan Aifa... Cikgu sayang Aifa...

Angoh @ Ummi Hani Iman

Anak manja....terkadang mengada-ngada.....heheh...itulah angah @ angoh @ mek ngah... Mcm-mcm gelaran dapat kat si manja sorang ni.. Manjan...